POVEDZME NIE CIGARETÁM V RUKÁCH DETÍ

Spájame odborníkov, verejnosť, predajcov a výrobcov.

 

O projekte

Iniciatíva Na veku záleží vznikla v roku 1998 ako odborný projekt spoločenskej zodpovednosti. Jej cieľom je chrániť deti a mladistvých pred prístupom k výrobkom s obsahom tabaku a nikotínu – v súlade so zákonom a s dôrazom na spoluprácu všetkých aktérov.

Prečo sme vznikli?

Fajčenie je pre deti a tínedžerov mimoriadne rizikové – ich telo sa vyvíja a závislosť môže vzniknúť už po niekoľkých baleniach cigariet. Preto iniciatíva Na veku záleží spája odborníkov, predajcov, výrobcov, štát, školy a verejnosť, aby deťom a mladistvým obmedzila prístup k týmto výrobkom skôr, než si vybudujú návyk.

História Na veku záleží v skratke

Iniciatíva vznikla v roku 1998 ako projekt spoločenskej zodpovednosti s cieľom pomôcť predajcom správne dodržiavať zákon o ochrane nefajčiarov v každodennej praxi. Základným pilierom jej dlhoročného úspechu je osveta a spolupráca.
Za cigaretami v rukách detí je ľahostajnosť dospelých (2024)
Podľa kontrol Slovenskej obchodnej inšpekcie si cigarety a výrobky určené na fajčenie dokážu stále kúpiť nielen mladiství, ale aj maloletí – žiaci základných škôl. Dokonca každé štvrté dieťa.
Z iniciatívy Na veku záleží sa po prvý raz stretli pri okrúhlom stole predajcovia a zástupcovia SOI a spoločne zdieľali dobré príklady z praxe a hľadali nové kroky, ako ešte účinnejšie obmedziť predaj týchto výrobkov deťom a mladistvým.
Cigarety si bez problémov kúpi každé tretie dieťa (2023)

S novými typmi výrobkov s obsahom tabaku a nikotínu, ako sú napríklad e-cigarety, a tiež s rozširujúcou sa sieťou predajcov, ktorí tieto výrobky ponúkajú, rastie aj riziko, že sa k nim dostanú deti a mladiství. To sa podpísalo pod zhoršenie výsledkov kontrol dodržiavania zákazu predaja tabakových výrobkov osobám mladším ako 18 rokov, ktorú vykonala Slovenská obchodná inšpekcia. Iniciatíva Na veku záleží preto rozširuje svoje komunikačné materiály o informácie o týchto výrobkoch.

Cigarety si bez problémov kúpi každé piate dieťa (2022)

Výsledky kontrol predaja tabakových výrobkov, ktoré v roku 2022 realizovala Slovenskej obchodnej inšpekcie, v spolupráci s iniciatívou Na veku záleží ukázali, že každé piate dieťa, osoba mladšia ako 18 rokov, si dokáže sama kúpiť tabakové výrobky. Percento neoprávnených odpredajov tabakových výrobkov neplnoletým má však celkovo dlhodobo klesajúcu tendenciu. Vďaka pravidelným kontrolám, vzdelávacím aktivitám a kampaniam sa podarilo za viac ako desaťročie významne znížiť predaj tabakových výrobkov maloletým z približne 55 % v roku 2009 na súčasných 21,69 %.

Projekt H3KNISA (2021)

Tínedžeri podľa prieskumov fajčenie nevidia ako problém a nevnímajú ani to, že škodí ich zdraviu. Považujú ho za cool a je súčasťou života v partii. Preto vznikol projekt H3KNISA, ktorým iniciatíva Na veku záleží cieli práve na rizikovú vekovú skupinu stredoškolákov.

Na mladých ľudí nefungujú príkazy, zákazy, mentorovanie, ani ohľadom fajčenia. Tiež na základe prieskumov a odporúčaní pedagógov vieme, že stredoškoláci radi diskutujú, debatujú v malých komunitách, akceptujú prirodzené autority a ľudí, ideálne ich generácie, ktorí už niečo dosiahli. Preto prostredníctvom projektu H3KNISA prinášame mladým ľuďom, generácii tretieho tisícročia (3K generácia) atraktívnych a inšpiratívnych ľudí a témy, ktoré ich môžu motivovať hecnúť sa a heknúť si k lepšiemu svoj život.
CELODENNÝ WORKSHOP H3KNISA na strednej škole v Bratislave

Dali by ste jej? (2020)

Iniciatíva Na veku záleží tento rok intenzívnejšie posilnila svoje aktivity na širokú verejnosť, špeciálne priamo na deti a mladistvých. Oslovila na spoluprácu známeho influencera a youtubera Matúša Okajčeka, ktorého mladá generácia pozná pod menom To je ten náš Matúš.

Spoločne s ním a dvomi neplnoletými volavkami Dobromilou (17 rokov) a Eliášom (16 rokov) sme v uliciach Nitry a Trnavy zrealizovali sociálny experiment. Naši tínedžeri oslovovali náhodných okoloidúcich fajčiarov s prosbou o cigaretu a výsledok bol alarmujúci – približne 95 % dospelých fajčiarov bez problémov, bez otázky na vek, dokonca aj v prítomnosti vlastných detí, dalo našim volavkám cigaretu.

Overte si, či na to máte (2019)

Aj v tomto roku sme pokračovali vo vzdelávaní a osvete predajcov a začali sme intenzívnejšie pripravovať aktivity zamerané viac na širokú verejnosť.

Ukážte, že na to máte (2018)

V tomto ročníku projektu sme sa zamerali ešte intenzívnejšie na vzdelávanie predajcov, ktorých sme učili aj komunikačné techniky voči trikom a pokusom detí a mladistvých dostať sa k cigaretám.

Na veku záleží (2017)

Počas tohtoročnej kampane sa zameriavame na predajcov. Pripravili sme Akadémiu zodpovedného predajcu, v rámci ktorej sme priniesli ucelený program vzdelávania, s cieľom zvýšiť povedomie o právach a povinnostiach predajcu tabakových výrobkov.

Pátrame po vašom veku (2016)

Na veku záleží všetkým aj v roku 2016. Podnikateľskej verejnosti aj štátnej správe. Pripravili sme osvetovú komunikáciu pre verejnosť, že predajcovia majú právo kontrolovať vek kupujúceho a záleží im na tom, aby nepredali tabakový výrobok neplnoletým. A tiež vzdelávacie aktivity pre obchodníkov, aby vedeli ako dodržiavať zákon o ochrane nefajčiarov

Pátrame po vašom veku (2015)

Iniciatíva sa naďalej snaží zlepšovať výsledky svojho snaženia v oblasti zamedzenia predaja tabakových výrobkov neplnoletým. Vzdelávacie materiály, zákon v kocke, Akadémia zodpovedného predajcu boli opäť názornými pomôckami vysvetľujúcimi práva a povinnosti predajcov a kupujúcich pri predaji tabakových výrobkov. Celkovo bolo vyškolených viac ako 200-tisíc predajcov.

Pátrame po vašom veku (2014)

Pokračujeme v pomoci predajcom dodržiavať zákon o ochrane nefajčiarov v praxi. Pripravili sme a distribuovali hrané jednoaktovky „Pátrame po Vašom veku“, ktoré cez modelové situácie pri predaji tabakových výrobkov zrozumiteľne vysvetľujú zákonné povinnosti. Cieľom tohto vzdelávacieho materiálu bolo ponúknuť predajcom jednoduchý, zapamätateľný a zároveň vtipný návod, ako správne postupovať.

Pátrame po vašom veku (2013)

Bilbordová kampaň ako hlavný nástroj komunikácie so širokou verejnosťou a vzdelávacie aktivity i materiály pre predajcov aj kupujúcich sa v tomto ročníku v praxi osvedčili. Projekt za 16 rokov vyškolil vyše 150 000 predajcov.

Vek nemám napísaný na čele, ale v občianskom preukaze (2012)

S novým vizuálom vstúpil projekt Na veku záleží do 15. ročníka. Zameral sa na podporu predajcov v dôslednejšom dodržiavaní zákona o ochrane nefajčiarov v praxi. Využil príručku, počítadlo veku a súťaž Zodpovedný predajca. Vzdelaných bolo vyše 120 000 predajcov.

Majme na očiach zákaz predaja cigariet neplnoletým (2011)

Tento ročník bol postavený na princípoch partnerskej spolupráce, vzdelávania predajcov, aktivovania občianskej verejnosti. Odštartovali sme ho bilbordovou kampaňou, pyramídovými školeniami predajcov a edukačnou súťažou „Akadémia zodpovedného predajcu“.

Predajca má právo skontrolovať váš vek a povedať nie (2010)

Tento ročník iniciatívy odštartoval masívnou kampaňou zameranou na vzdelávanie verejnosti a podporu predajcov, aby nepredávali tabakové výrobky neplnoletým. Projekt využíval rôzne vzdelávacie nástroje ako plagáty, kolieska, súťaž či desatoro predajcu.

Ďakujem...že mi nepredávate cigarety. Mám iba 18 rokov. (2009)

Cieľom 12. ročníka projektu bolo pokračovať v osvete a bilbordovou kampaňou pripomenúť povinnosť dodržiavať zákon o ochrane nefajčiarov, najmä pri predaji mladistvým. Ambasádorkou sa stala Soňa Müllerová.

Nenechajte sa oklamať. Nepredávajte cigarety neplnoletým. (2008)

Bilbordová kampaň s emotívnym vizuálom upozorňovala na problém fajčenia neplnoletých. Fotografie detí napodobňujúcich dospelých zvýraznili kontrast a podporili asertívne správanie predajcov.

Na veku záleží (2007)

Zväz obchodu SR sa stal gestorom projektu a podporili ho ďalšie obchodné siete. Vznikla odborná brožúra, ktorá vysvetľuje, ako pri predaji tabakových výrobkov postupovať pri podozrení na neplnoletosť. K dispozícii je pri pokladni predavačom aj kupujúcim. Vyškolených bolo takmer 13 000 pracovníkov.

Nehádajte nám vek. Overte si ho. (2005)

Začali sme spolupracovať so Zväzom obchodu SR a Zväzom hotelov a reštaurácií SR. Vznikol praktický test s výstižným názvom „Nehádajte nám vek. Overte si ho.“, ktorého výsledky potvrdili, že odhad veku nestačí. Na ochranu mladistvých je nevyhnutné aktívne overovanie.

Kusový predaj cigariet je zakázaný (2004)

Na predajných miestach sme inštalovali zákazové tabule k predaju tabakových výrobkov osobám mladším ako 18 rokov a osvetu sme rozšírili aj v téme zákazu predaja kusových cigariet. Zahájili sme intenzívnu spoluprácu so sieťou COOP Jednota, ktorá pokračuje dodnes.

Vznik iniciatívy (1998)

Projekt sa začal v roku 1998 z podnetu spoločnosti Philip Morris ako snaha podporiť etické podnikanie v spolupráci s podnikateľskou verejnosťou a inštitúciami. Postupne sa stal nástrojom osvety proti predaju tabakových výrobkov neplnoletým a tolerancii fajčenia detí a mladistvých.

H3KNISA

H3KNISA je projekt prevencie fajčenia mladistvých na stredných školách. Deň bez vyučovania plný zaujímavých workshopov s inšpiratívnymi mladými ľuďmi, ktorí môžu študentov motivovať hecnúť sa a heknúť si k lepšiemu svoj život.

Partneri tohto projektu